פניה לבית המשפט בבקשה למתן הוראות

נוהל תאגידים: פרק שביעי, סימן ד', סעיף 76-77

כאפוטרופוס, מעניק לנו צו המינוי סמכות להפעיל שיקול דעת, ולקבל החלטות בעניינים שונים הקשורים באדם עליו אנו ממונים, אך לתוך מערך השיקולים שלנו נכנסים משתנים רבים, שעשויים להשפיע על ההחלטות שנקבל ובראשם, רצון האדם, מצבו הכלכלי, הנפשי והבריאותי, וההשלכות שיש להחלטות אלו על עתידו.

האחריות לקבלת החלטות עבור אדם אחר, היא אחריות כבדה שמציבה אותנו לא פעם בפני דילמות מורכבות. לעיתים מדובר בהחלטות שיש להן השפעה משמעותית מאוד על חיי האדם, חלקן בלתי הפיכות, חלקן קשורות לסכומי כסף גדולים, או לנכסים בעלי ערך רב, וחלקן מהוות מוקד למחלוקת או חושפות פער בין רצונו של האדם לבין טובתו.

כדי להבטיח את ההגנה על האדם, רצונותיו, טובתו ורכושו, ולסייע בהכרעה במקרים של דילמות או מחלוקות עומד לרשותנו כלי משפטי, ייחודי לאפוטרופוס – בקשה למתן הוראות.


נוהל תאגידים מפרט קווים מנחים לקבלת החלטה בדבר פניה לבית המשפט בבקשה למתן הוראות:

סימן ד': קווים מנחים להנחיית שיקול הדעת בעניין הגשת בקשות למתן הוראות

76. תאגיד יגיש בקשות למתן הוראות לבית המשפט או לקבלת אישורו בכל אחד מהמקרים הבאים:

(א) לשם אישור פעולות משפטיות הנמנות בסעיף 47 לחוק ולשם קבלת אישור על דרכי השקעה, אם נדרש, לפי תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (דרכים להשקעת כספי חסוי), התש"ס-2000.

(ב) לשם אישור פעולות בין האדם לבין התאגיד או גורם בתאגיד או קרוב משפחה של גורם כאמור, וכן פעולות משפטיות בין אנשים שונים להם משמש התאגיד כאפוטרופוס, בהתאם לסעיף 48 לחוק.

(ג) לשם קבלת הוראות על סיום פעולות הנוגעות לאדם שנפטר לפי סעיף 63 לחוק, אם יש צורך בדבר.

(ד) בעניינים שבית המשפט קבע בצו המינוי כי יובאו לאישורו.

(ה) בעניינים מהותיים או עקרוניים הנוגעים לטיפול באדם וברכושו, בהם קיימת מחלוקת בין האפוטרופוס לבין האדם ביחס לטיפול, לשירות או לביצוע פעולה, ובלבד שנעשו מאמצים לשמוע את דעת האדם, להתחשב ברצונו ולקדם שיתוף פעולה, תוך היוועצות בגורמים מטפלים בקהילה או במוסד או בבני משפחה, לפי הענין, כמפורט בנספח לסל הטיפול; בעניין סירוב לטיפול רפואי תיבדק האפשרות לפנות לוועדת אתיקה הפועלת לפי חוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996; במקרים המתאימים תישקל האפשרות לפנות לפקיד סעד לפי חוק ההגנה על חוסים, התשכ"ו-1966 (להלן – חוק ההגנה על חוסים) על מנת שישקול להפעיל את סמכותו לפי החוק האמור.

(ו) לשם אישור שכר טרחה עבור פעולות החורגות מתפקידיו הרגילים של האפוטרופוס לפי תקנה 6(ב) ו-(ג) לתקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (שכר אפוטרופוס), התשמ"ט-1988.

(ז) במקרים מיוחדים בהם התאגיד מבקש לקבל את אישורו של בית המשפט לבצע פעולות חריגות בשם האדם או לקבל החלטות שעלולות לגרום פגיעה ממשית בזכויותיו, בעניינים מהותיים הנוגעים לו או לרכושו (לדוגמה מעבר למגורים במוסד אשר עלול לשלול את הזכאות שלו לדיור ציבורי בעתיד).

77. החלטה על הגשת בקשה למתן הוראות במקרים המנויים בסעיפים (ה) עד (ז) שלעיל, תתקבל על ידי מנהל התאגיד או עובד בכיר בתאגיד שהוא הסמיך לכך.

מתי נגיש בקשה למתן הוראות לבית המשפט?

הפניה לבית המשפט, בבקשה למתן הוראות, מתבצעת בכל אחד מהמצבים הבאים:

  1. פעולות המחייבות את אישור בית המשפט על פי חוק
    כשמדובר בפעולה המוגדרת בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (סעיפים 47-48) כפעולה המחייבת אישור או הכרעה של בית המשפט. סמכות האפוטרופוס לביצוע פעולות אלו היא מוגבלת, וכדי לבצען, עלינו לקבל אישור מראש.

  2. במקרים בהם יש דילמה או מחלוקת באשר לאופן הפעולה הרצוי
    במקרים בהם אנו נדרשים לקבל החלטות מורכבות, כאשר מקבל השירות מתנגד לביצוע הפעולה, או בכל מקרה אחר בו יש התלבטות או מחלוקת בנוגע לאופן הטיפול הנכון. במקרים כאלה, בית המשפט מסייע בהכרעה, ונותן תוקף משפטי להחלטות ולפעולות שלנו.
    יודגש כי בכל מקרה בו יש פער בין רצון האדם ובין טובתו, גם אם ברור לנו מה הדבר הנכון לעשות, מחובתנו לפנות לבית המשפט ולקבל את הכרעתו בעניין, זאת בהתאם לסעיף 67ו.(ב)(4) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

  3. כשיש צורך בביצוע פעולות מיוחדות לאחר פקיעת הסמכות
    במקרים בהם אנו נדרשים לבצע פעולות ברכוש האדם לאחר שפקעה סמכותנו, נגיש בקשה למתן הוראות על מנת לקבל את אישור בית המשפט לפעול, בהתאם לסעיף 63ג לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

  4. בעניינים שצוינו בצו המינוי
    במקרה שאנו מעוניינים או נדרשים לפעול בעניין שלגביו צוינו בצו המינוי מגבלות או תנאים מיוחדים.

  5. לצורך אישור גביית שכר טרחה לפעולות החורגות מתפקיד האפוטרופוס
    במקרים בהם נדרש לבצע פעולות החורגות מתפקיד האפוטרופוס, ואינן נכללות בסל המענים שבגינם אנו גובים שכר טרחה, נוכל לפנות לבית המשפט בבקשה לאישור שכר טרחה מיוחד. זאת בהתאם לתקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (כללים בדבר קביעת שכר לאפוטרופוסים)) – תקנה 6(ב)ו-6(ג), ובהתאם להמלצת האפוטרופוס הכללי.
דגשים לבקשה למתן הוראות

את הבקשה למתן הוראות יש להגיש לבית המשפט בסיוע התבנית המצורפת ולציין על פי איזה סעיף בחוק היא מוגשת.

  • בבקשה יש לפרט את כל המידע והנתונים הרלוונטיים ובכלל זה תיעוד עמדת האדם, פרטים אישיים, מידע על אירועי עבר, אבחנות ידועות, נתונים כלכליים, וכד'.
  • יש לפרט ולנמק את המלצת האפוטרופוס, ולפרט את הפעולות שננקטו עד כה בעניין.
  • אם מדובר במקרה של מחלוקת, התנגדות או פער בין רצון האדם לטובתו, יש לפרט את הפעולות שננקטו כדי להגיע להסכמה ובמידת הצורך, לבקש מבית המשפט למנות לאדם אפוטרופוס לדין.
  • יש לצרף לבקשה חוות דעת והמלצות של אנשי טיפול, גורמי רווחה, בני משפחה וגורמים מעורבים אחרים.
  • בעניינים מסוימים יתבקש האפוטרופוס הכללי, להגיב לבקשה. לפיכך, כדי להימנע מעיכובים, חשוב לוודא, טרם הפניה לבית המשפט, כי הוגשו כל הדו"חות (פרטה, דו"חות שנתיים), וכי ניתן מענה לשאלות מחלקת הפיקוח.
  • עם הגשת הבקשה למתן הוראות יש להגיש גם בקשה לפטור מאגרה, ובפרט כשמדובר באדם בעל משאבים מוגבלים.
  • במקרה של בקשה להוציא אדם מהקהילה למסגרת חוץ ביתית בניגוד לרצונו, יש לקבל מראש את אישור מנכ"ל המרכז.
  • פניה בבקשה לאישור שכר טרחה נוסף באישור מנכ"ל בלבד.

בכל מקרה של ספק או התלבטות, בנוגע לצורך בפניה לבית המשפט, יש להתייעץ עם ראש הצוות, סגנית או מנהלת מחוז ובמידת הצורך גם עם השולחן המשפטי.

קישורים שימושיים:
ענה/י על שאלה אחת (לפחות) מבין השאלות הבאות:

הרשמה לרשימת התפוצה לקבלת מידע עבור נכסים המוצעים למכירה

נשמח לקבל ממכם משוב על היחידה או באופן כללי על התכנית