יחידה 5 – הוראות בית משפט

סעיפים 44 ו 47

בקבלת החלטות בנוגע לעניינים שבסמכותנו כאפוטרופוס, אנו פועלים בהתאם לצו המינוי, תוך התייעצות עם מקבל השירות ובהתאם לרצונו. אולם ישנן פעולות שכדי לבצען אנו נדרשים לקבל את אישור בית המשפט.

  1. בית המשפט רשאי, בכל עת, לבקשתו של האדם שמונה לו אפוטרופוס, האפוטרופוס או של היועץ המשפטי לממשלה או בא-כוחו או של צד מעונין ואף מיזמתו הוא, לתת לאפוטרופוס הוראות בכל ענין הנוגע למילוי תפקידו; וכן רשאי בית המשפט, לבקשת האפוטרופוס, לאשר פעולה שעשה.

מרבית הפעולות הדורשות אישור, הינן פעולות בעלות אופי משפטי, שיש להן השפעה מהותית על האדם, כמו למשל עסקה במקרקעין, שינוי במעמד או בזכויות בעלות בנכס או עסק, משיכת כספים מקופת גמל, מתן הלוואה או חתימה על ערבות וכד'…סעיף 47 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מפרט את כל הפעולות שכדי לבצען נדרש אישור של בית המשפט.

47 . (א) האפוטרופוס מוסמך לעשות כל הדרוש למילוי תפקידיו; בפעולות המנויות להלן אין הוא מוסמך לייצג את האדם שהוא אפוטרופסו מבלי שבית המשפט אישרן מראש:
(1) העברה, שעבוד, חלוקה או חיסול של יחידה משקית בחקלאות, בתעשייה, במלאכה או במסחר, או של דירה;
(2) עסקה במקרקעין, למעט השכרה של נכס לתקופה שאינה עולה על חמש שנים שהוראות חוק הגנת הדייר [נוסח משולב], התשל"ב-1972, לא חלות עליה;
(3) המחאה או שעבוד של זכות לקבלת זכות במקרקעין;
(4) השכרה שהוראות חוק הגנת הדייר [נוסח משולב], התשל"ב-1972, חלות עליה;
(5) הסתלקות מחלק או ממנה בעיזבון, או העברה או שעבוד של חלק או מנה בעיזבון;
(5א) מתן תרומה בסכום העולה על הסכום שנקבע בהנחיות המקדימות לפי סעיף 35א (בסעיף זה – הנחיות מקדימות) או בסכום העולה במצטבר על 100,000 שקלים חדשים, לפי הנמוך, והכול ובלבד שניתנה הסמכה מפורשת בהנחיות המקדימות;
(5ב) מתן מתנה שאינה נהוגה בנסיבות העניין, ואם ניתנה הסמכה מפורשת בהנחיות מקדימות – בסכום העולה על הסכום שנקבע בהנחיות המקדימות או בסכום העולה במצטבר על 100,000 שקלים חדשים, לפי הנמוך;
(5ג) פעולה משפטית אחרת, ובכלל זה כמה פעולות הקשורות בעסקה אחת, ששויין עולה על 100,000 שקלים חדשים, אלא אם כן ניתנה הסמכה מפורשת בהנחיות מקדימות; ניתנה הסמכה מפורשת כאמור, תובא לאישור בית המשפט פעולה משפטית כאמור ששווייה עולה על 500,000 שקלים חדשים;
(5ד) משיכת כספים מקופת גמל בניגוד להוראות לפי סעיף 23 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, כמשמעותם בסעיף 87(א)(2) לפקודת מס הכנסה, העברתם לאחר, שעבודם או עיקולם לפי סעיף 25 לחוק האמור;
(5ה) מתן ערבות או מתן הלוואה; ואם ניתנה הסמכה מפורשת למתן הלוואה – בסכום העולה על הסכום שנקבע בהנחיות המקדימות או בסכום העולה על 100,000 שקלים חדשים, לפי הנמוך;
(5ו) התחייבות לביצוע פעולה מהפעולות המנויות בפסקאות (1) עד (5ה);
(6) פעולה אחרת שבית המשפט קבע, בצו המינוי או לאחר מכן, כטעונה אישור כאמור.
(ב) היתה דחיפות בביצוע פעולה לשם שמירת ענייניו של אדם, רשאי האפוטרופוס, במקרים מיוחדים, לבקש מבית המשפט אישור בדיעבד.

בנוסף על המקרים המפורטים בסעיף 47 לחוק, נפנה לבית המשפט גם בכל עניין אישי או רפואי מהותי, אם האדם עליו אנו ממונים מתנגד לו נחרצות, ואנו סבורים שהיעדר פעולה עלול לסכן את חייו או לפגוע בו פגיעה משמעותית.

67ו. (4) בעניין אישי מהותי או בעניין רפואי מהותי, אם האדם מתנגד בשעת מעשה לפעולה, גם לאחר שהאפוטרופוס ניסה להגיע עמו להסכמה; נותרה מחלוקת בין האדם לאפוטרופסו ינסה האפוטרופוס להגיע עמו להסכמה, ואם לא הגיע עמו להסכמה – יפנה לוועדת אתיקה כמשמעותה בחוק האמור או לבית המשפט בבקשה למתן הוראות, לפי העניין.

אישור בית המשפט נדרש גם כשמדובר בפעולות משפטיות בין האדם לבין המרכז, או פעולות משפטיות שמעורבים בהם בני משפחה או מקבלי שירות אחרים. זאת במטרה למנוע מצב של ניגוד עניינים.

48. אישור בית המשפט נדרש גם כשמדובר בפעולות משפטיות בין האדם לבין המרכז, או פעולות משפטיות שמעורבים בהם בני משפחה או מקבלי שירות אחרים. זאת במטרה למנוע מצב של ניגוד עניינים.

הנחיות נוספות ועקרונות לקבלת החלטות בנושא בקשה להוראות בית משפט ניתן למצוא גם בנוהל תאגידים

(פרק שביעי, סימן ד' – עמוד 30).

חשוב לדעת:

אף על פי שהחוק מציין שפעולה של אפוטרופוס הדורשת אישור בית משפט היא תקפה, גם אם בוצעה ללא אישור כזה, בגלל אי ידיעה, אין להמעיט בחשיבותו של האישור.
כאפוטרופוס מקצועי, אנחנו לא יכולים לטעון לאי ידיעה.
עלינו להכיר היטב את הוראות החוק ונוהל תאגידים ולדעת באילו מקרים אנו מחויבים לקבל את אישור בית המשפט. בכל מקרה של ספק, יש להתייעץ עם ראש צוות, סגנית או מנהלת.

49. פעולה של אפוטרופוס הטעונה אישור לפי סעיף 46(2) וסעיף 47(6) תהא בת-תוקף אף באין הסכמה או אישור כזה אם נעשתה כלפי אדם שלא ידע ולא היה עליו לדעת שהיא טעונה הסכמה או אישור.

אישור בית משפט: כן או לא?
עבור כל אחד מהמקרים הבאים ציינו, האם על פי החוק, ובהתאם לנוהל תאגידים, נדרש אישור בית משפט או לא.

הרשמה לרשימת התפוצה לקבלת מידע עבור נכסים המוצעים למכירה