יחידה 7 - שמיעת רצון האדם ועקרונות לקבלת החלטות

סעיפים 67 ו ו- 67 ז לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

צפו בקטע המצורף מתוך הסרט "אכפת לי" (Netflix) ולאחר מכן, קראו את סעיף 67ו ו 67ז.

סעיף 67ה לחוק, מפרט את דרכי הפעולה של האפוטרופוס, בדגש על הקשר עם האדם, שמירה על פרטיותו, שיתופו במידע אודות הטיפול בו וסיוע בשמירה על קשרי משפחה וקהילה.

67ו.   (א)  האפוטרופוס ישמע את דעת האדם שהוא אפוטרופסו, ישתפו בכל עניין והחלטה הנוגעים אליו ויתייעץ עמו, אם ניתן לברר את דעתו; לשם כך ימסור האפוטרופוס לאדם את המידע הדרוש לו, לרבות מהות העניין נשוא ההחלטה או הפעולה, החלופות האפשריות, היתרונות והחסרונות שבבחירת כל אחת מהן ואת המלצתו של האפוטרופוס, אם ישנה, והטעמים ביסודה; לעניין סעיף זה, "ניתן לברר את דעתו" ו"מסוגל להבין בדבר" – לרבות לאחר שניתן לו מידע בדרך האמורה בסעיף קטן (ג).

          (ב)  בקבלת החלטות בעניינים שבסמכותו יפעל אפוטרופוס לפי המפורט להלן:

(1)   אם נתן האדם שהוא אפוטרופסו הנחיות מקדימות כאמור בסעיף 35א באותו עניין – בהתאם להנחיות המקדימות, בכפוף להוראות סימן ו' בפרק שני1;

(2)   אם לא נתן האדם הנחיות מקדימות – לפי רצונו של האדם אם הוא מסוגל להבין בדבר ואת משמעות ההחלטה, ואם לא ניתן לעמוד על רצונו של האדם – בהתאם לרצונו כפי שהובע בעת שהיה מסוגל להבין בדבר או כפי שניתן ללמוד מהתנהגותו בעבר או מהשקפת עולמו ואורח חייו כפי שהיו בעבר והכול אלא אם כן האפוטרופוס סבור שההחלטה תגרום לפגיעה של ממש באדם;

(3)   אם האדם לא מסוגל להבין בדבר ואת משמעות ההחלטה ולא ניתן לעמוד על רצונו הקודם כאמור בפסקה (2) – בהתאם לטובתו, מתוך התחשבות ברצונו הנוכחי;

(4)   בעניין אישי מהותי או בעניין רפואי מהותי, אם האדם מתנגד בשעת מעשה לפעולה, גם לאחר שהאפוטרופוס ניסה להגיע עמו להסכמה; נותרה מחלוקת בין האדם לאפוטרופסו ינסה האפוטרופוס להגיע עמו להסכמה, ואם לא הגיע עמו להסכמה – יפנה לוועדת אתיקה כמשמעותה בחוק האמור או לבית המשפט בבקשה למתן הוראות, לפי העניין.

          (ג)   מידע והסברים שעל האפוטרופוס למסור לאדם לפי סעיף זה ולפי סעיף 67ה יימסרו לו בלשון פשוטה בהתאם ליכולת הבנתו, ואם הוא אדם עם מוגבלות – תוך שימוש באמצעי עזר שברשותו או בכל דרך אפשרית הסבירה בנסיבות העניין; אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות בדבר התאמות נגישות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הנדרשות ממי שנותן שירות ציבורי כמשמעותו באותו חוק.

מרלה גרייסון, אולי רואה עצמה כמקצוענית אבל היא אינה כזאת, ובוודאי שאינה מקצוענית בנשמה. בקטע שראינו לא הייתה הקשבה, ואין זכר לעקרון ההשתתפות או לעקרון ההחלטה העצמאית. מבלי להיכנס לשאלה אם הגברת פיטרסון זקוקה לאפוטרופוס או לא, הרי שברור כשמש שהיא צלולה ויכולה בקלות להביע את עמדתה.

אצלנו במרכז הישראלי לאפוטרופסות, עקרון שמיעת רצון האדם ושיתופו בהחלטות הנוגעות אליו, הוא עקרון מפתח שמוביל ומלווה את הפעילות שלנו שנים רבות, גם טרם התיקון לחוק, אך התיקון נותן לו משנה תוקף.

כולנו יודעים שלא תמיד ניתן לברר את עמדתו של האדם, ולא פעם קיים ניגוד בין טובתו ובין רצונו. זוהי אחת הדילמות המשמעותיות והנפוצות עמן אנו מתמודדים כנותני שירות אפוטרופסות, ברמה יומיומית. החוק מנחה אותנו לפעול בהתאם למדרג הבא:

  1. הנחיות מקדימות
    אם יש מסמך הנחיות מקדימות יש לפעול על פי הכתוב בו, אך אצלנו במרכז, הרוב המכריע של מקבלי השירות אינם עורכים מסמך כזה.
  2. רצון האדם
    1. אם ניתן לברר את עמדת האדם, נשאף לפעול בהתאם לרצונו.
      כל עוד הדבר לא מהווה סכנה ממשית לחייו, וגם אם אנחנו מאמינים שעדיף לפעול בדרך אחרת, עלינו לפעול על פי רצונו של האדם, כפי שהביע אותו. אין זה אומר שלא ננסה, בדרכי נועם להסביר את ההשלכות של כל בחירה או לשכנע במה שאנחנו מאמינים שיהיה נכון ולטובת האדם.
      את רצון האדם בנוגע להחלטות מהותיות נתעד בטופס תיעוד רצון, אותו נצרף לתיק בנתיב.  טופס תיעוד רצון >>
    2. רצונו בעבר, אורחות חייו ואמונתו
      אם לא ניתן לברר את עמדת האדם כעת, נפעל בהתאם לידוע לנו על רצונו בעבר, על פי אורחות חייו ואמונתו. את המידע על עברו, אמונותיו ואורח חייו של האדם, אנחנו יכולים לאסוף ולתעד בשלב האינטייק, בעזרת בני משפחה או גורמים מטפלים, ולאורך כל תקופת המינוי גם בעזרתם של הנציגים המבקרים.
  3. טובתו (תוך התחשבות ברצונו)
    אם האדם לא מסוגל להבין או להביע עמדתו כלל, ולא ידוע לנו דבר על רצונו בעבר, נפעל בהתאם לטובתו.  החוק מסייג אפילו במקרה זה ומציין שיש להתחשב ברצונו הנוכחי, אך מובן שישנם מקרים שבהם אין לנו כל אפשרות לברר את רצונו הנוכחי או את רצונו בעבר, ורק במקרים כאלה תהיה טובת האדם השיקול היחידי.

מחלוקת בין האדם לבין האפוטרופוס

החוק נותן התייחסות מיוחדת (67ו ב.4) למצבים בהם יש מחלוקת בין האדם לאפוטרופוס בעניין מהותי. עניין מהותי הוא כל עניין שיש לו השלכות משמעותיות על חיי האדם, כמו מכירת נכס, שינוי מקום מגורים או הליך רפואי משמעותי. החוק מציין כי יש לעשות מאמצים כדי להגיע להסכמה עם האדם, ורק אם לא ניתן להגיע להסכמה, יש לפנות לבית המשפט כדי לקבל הכרעה בנושא.

בנוסף מדגיש החוק כי אין לתת הסכמה לפעולות המגבילות את חופש התנועה, ללא הסכמת האדם.

67ז. (א) אפוטרופוס לא ייתן הסכמה בשמו של האדם שהוא אפוטרופסו לפעולה המגבילה את חופש התנועה של האדם או המסמיכה אדם להשתמש בכוח סביר נגדו ושנדרש בשלה צו שיפוטי, ולא ייתן את הסכמתו לצו השיפוטי, אלא אם כן האדם נתן את הסכמתו לכך לאחר שהאפוטרופוס הסביר לו את משמעות העניין.

ענה/י על שאלה אחת (לפחות) מבין השאלות הבאות:

הרשמה לרשימת התפוצה לקבלת מידע עבור נכסים המוצעים למכירה

נשמח לקבל ממכם משוב על היחידה או באופן כללי על התכנית