פעולות האפוטרופוס עם פטירת האדם

השלמת פעולות ברכוש - טיפול בנכסים

נוהל תאגידים: פרק שמיני, סימן א', סעיף 77ב

כאפוטרופוס, אנו מחויבים לשמור ולהגן על רכושו של האדם, ובכלל זה גם על נכסי נדל"ן המשויכים לאדם (בבעלות/בשכירות חופשית/דמ"פ/שכירות סוציאלית).

עם פטירת האדם, מלבד הסדרת התשלומים על אחזקת  הבית, עלינו להשלים ולבצע פעולות הקשורות בנכס עצמו וברכוש הנמצא בו, ולפעול בהם כנאמן וכשומר, עד להוצאת צו ירושה / צו קיום צוואה, או עד שימונה מנהל עיזבון.

77ב. השלמה וסיום של פעולות בניהול הרכוש

(ב)   (1) בהתאם להוראות סעיף 63 לחוק, התאגיד מוסמך לשלם מכספי המנוח, תשלומים שוטפים עבור שירותים שניתנו לאדם או הקשורים ברכושו בתקופת האפוטרופסות וזאת, כל עוד אין גורם אחר אשר הוסמך לעשות כן. היה למנוח נכס מושכר או עסק הדורש ניהול שוטף, ואין גורם אחר שהוסמך לטפל בו, מוסמך התאגיד להמשיך לנהלו; התאגיד ישמור את האסמכתאות להוצאות לצורך דיווח לאפוטרופוס הכללי ולשם הצגתן בפני הבנק בו מתנהל חשבון המנוח, במידת הצורך.

(2) התקופה המרבית לשימוש בסמכויות המפורטות בסעיף קטן (ב)(1) היא 90 ימים ממועד פטירת האדם. ככל שיתעורר צורך בביצוע פעולות חריגות או בשימוש בסמכויות האמורות לתקופה העולה על 90 ימים, על התאגיד לפנות לבית המשפט בבקשה למתן הוראות, בהתאם להוראות סעיף 63 לחוק.

(נוהל תאגידים,פרק שמיני, סימן א', סעיף 77ב)

נכס בו התגורר מקבל השירות

(לרבות נכס בבעלות או בעלות חלקית; בשכירות חופשית; בשכירות סוציאלית; בדמ"פ)
  • עריכת אינוונטר ותיעוד מצב הדירה
    יש לערוך אינוונטר ולתעד את מצב הדירה, במועד סמוך ככל שניתן למועד הפטירה. מומלץ לגבות את התיעוד ואת רשימת התכולה בצילומים.
  • הסדרת שימוש בדירה על ידי המטפל
    במידה והיה לאדם מטפל או עובד זר המתגורר בדירה, ניתן לאפשר מגורים במקום למשך תקופה מוגבלת (שבוע), או באישור מיוחד, עד שתימצא חלופה עבורו.
  • סגירת הדירה
    ככל שאין שימוש בדירה, יש לדאוג לניקוי, פינוי וסגירת הנכס, בדגש על:
    • ריקון המקרר משאריות מזון והשארתו פתוח.
    • ניתוק מכשירי חשמל וסגירת ברז הגז
    • הוצאת דברי ערך ומזומנים והפקדתם למשמורת בכספת
    • נעילת כל הדלתות והחלונות
    • החלפת מנעול (למעט נכס שכור)
נכס מושכר

יש להעביר את תיק הנכס בצירוף מירב הפרטים למחלקת פקיעת סמכות לצורך פניה ליורשים.
על רכז הנכסים לקבל הנחיות באשר להמשך טיפול בנכס ממחלקת פקיעת סמכות.
במקרה הצורך, יש לפנות לבית המשפט בבקשה למתן הוראות לפי סעיף 63 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (טיפול מחלקת פקיעת סמכות)

דירה בשכירות

במידה והאדם התגורר בדירה בשכירות חופשית, יש לפעול לפינוי הנכס, הסדרת התשלומים והחזרת הנכס לבעליו.

פינוי הדירה והחזרתה לבעליה יעשה במידת האפשר בשיתוף בני משפחתו של האדם.

במידת הצורך וככל שיש שמתעוררות בעיות, יש לפנות למחלקת פקיעת סמכות למתן הנחיות או שבהתאם לעניין תפנה לאפוה"כ או לביהמ"ש למתן הוראות.

דירה בשכירות סוציאלית

אם האדם התגורר בדירה בשכירות סוציאלית, יש להודיע לחברה המשכנת +רכז השטח אודות הפטירה וכן לעדכנו בפרטי בני המשפחה הידועים לנו או לעדכנם שאין לאדם קרובי משפחה ידועים. יש ללוות הפניה בכתב בשיחה טלפונית עם רכז השטח ולתעדה במעקב טיפול.

ככל שמתקבלת פניה מעמידר להחזרת הדירה בדרך של מסירת חזקה, יש לפנות לקבלת הנחיות ממנהלת תחום שירות/מנכ"ל.

דירה בדמי מפתח

אם האדם התגורר בדירה בדמ"פ, יש להודיע לבעל הנכס אודות הפטירה ולעדכנו בפרטי בני המשפחה הידועים לנו או לעדכנו שאין לאדם קרובי משפחה ידועים. יש ללוות הפניה בכתב בשיחה טלפונית עם הבעלים של הנכס ולתעדה במעקב טיפול.

ככל שמתקבלת פניה מבעל הנכס להחזרת הדירה בדרך של מסירת חזקה, יש לפנות לקבלת הנחיות ממנהלת תחום שירות/מנכ"ל.

כלל הנכסים ימשיכו להיות מטופלים ע"י רכז הנכסים עד למסירת חזקה באותה מתכונת טיפול ובאותה מתכונת ביקורים, תוך קבלת הנחיות ממחלקת פקיעת סמכות.

בכל מקרה של קיומו של נכס לאדם שנפטר, יש לפעול להעברת תיק הנכס/משפטי או לעדכן את מנהלת תחום שירות בהקדם, על מנת לתת מענה מיידי להמשך טיפול בנכסים.

ענה/י על שאלה אחת (לפחות) מבין השאלות הבאות:

הרשמה לרשימת התפוצה לקבלת מידע עבור נכסים המוצעים למכירה

נשמח לקבל ממכם משוב על היחידה או באופן כללי על התכנית