הליכים משפטיים והעסקת יועצים משפטיים

נוהל תאגידים,פרק שישי, סימן ט' – סעיפים 49-56

תפקיד האפוטרופוס, מיסודו, הינו מינוי משפטי ופעולות רבות שאנו מבצעים במסגרת התפקיד, הן למעשה פעולות משפטיות. חלק מהפעולות הללו, הינן פעולות ייחודיות ואופייניות לאדם שמונה לו אפוטרופוס, כמו למשל פניה לבית המשפט בבקשה למתן הוראות, אישור פעולות (כנדרש בחוק), ייצוג האדם בוועדות ובדיונים העוסקים בעניינו בבית המשפט וכד'. פעולות אלו, על אף אופיין המשפטי, אינן בהכרח מחייבות ייצוג משפטי מקצועי. אנו מבצעים אותן בעצמנו, והן מהוות חלק אינטגרלי ממשימותינו, יום יום.
אולם ישנם מקרים בהם אנו נדרשים לדאוג לאדם לייצוג משפטי מקצועי, כמו למשל במקרים של תביעות, מאבקי ירושה, עסקאות נדל"ן, סוגיות פליליות, טיפול מורכב בחובות, ובכל הליך משפטי אחר בו מעורב מקבל השירות, הדורש ייצוג משפטי מקצועי.

נוהל תאגידים מפרט, את הנדרש מהאפוטרופוס בנוגע לייצוג האדם בהליכים משפטיים, ואת העקרונות שעל פיהם עלינו לפעול במקרים בהם יש צורך בהעסקת עורכי דין ויועצים משפטיים, בשירות האדם:

סימן ט': הליכים משפטיים והעסקת יועצים משפטיים

  1. על התאגיד לייצג את האדם בהליכים משפטיים שונים המוגשים בקשר לאדם עצמו, לזכויותיו ולרכושו, ובהליכים בפני רשויות וועדות שונות (ועדה פסיכיאטרית לפי חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991 ועדת תביעות לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 וכדומה), כאמור בסל הטיפול.
  2. על התאגיד ליזום הליכים משפטיים והליכים בפני גורמים שונים כאמור בסעיף 49, הנדרשים לצורך שמירה על רכוש  האדם, מיצוי זכויותיו והגנה על ענייניו. כמו כן, במידת הצורך, על התאגיד לנקוט פעולות משפטיות לשם גבייה או השבה של נכסים או כספים השייכים לאדם אשר נלקחו ממנו שלא כדין, או פיצוי על נזק שנגרם לאדם, לרבות בתקופה שקדמה למינויו כאפוטרופוס.
  3. תאגיד יעשה כל מאמץ שהאדם יהיה נוכח בהליכים משפטיים הנוגעים לו, ובמידה ואין אפשרות כזאת, יוודא כי עמדתו מובאת בפני בית המשפט.
  4. (א)  לצורך הליכים משפטיים כאמור בסעיפים 49 ו-50, ובמידה והדבר נדרש, ידאג התאגיד לייצוג משפטי ראוי של  האדם באמצעות עורך דין מטעם הסיוע המשפטי או לשכת עורכי הדין, מטעם התאגיד או עורך דין חיצוני שהתאגיד ייפה את כוחו לייצג את האדם, לפי נסיבות העניין.

(א) בחירת עורך הדין שייצג את האדם תיעשה בהתאם לעניין שלשמו נדרש הייצוג ועל סמך בדיקת מקצועיותו, ניסיונו ושכרו המבוקש של עורך הדין, תוך התחשבות במצבו הכלכלי של האדם.
(ב) במקרה של ניגוד עניינים או מחלוקת בין התאגיד לאדם, יוודא התאגיד כי עמדתו של האדם מוצגת בפני בית המשפט באופן מובחן, לרבות בחינת הצורך והאפשרות לייצוג נפרד.

  1. תאגיד יפקח על פעולותיו של עורך הדין שמונה לאדם, בטיפולו בענייניו המשפטיים של האדם ואחר התקדמות הטיפול, ובמידת הצורך ידאג להחלפתו של עורך הדין.
  2. (א) היה האדם זכאי לקבל סיוע משפטי בעניין מסוים, לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972, לרבות התקנות והנהלים לפיו או לפי סעיף 2 לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961 לרבות הכללים לפיו, לא יגבה התאגיד מכספי האדם תשלום עבור שירותים משפטיים באותו עניין, אלא אם כן נדחתה הבקשה לסיוע משפטי או במקרים חריגים- באישור האפוטרופוס הכללי.
    (ב) שכר טרחה ששולם לעורך דין ואגרת בית המשפט ינוכו מכספי האדם, ואולם תאגיד לא יוכל לנכות את שכרו של  עורך דין מכספי האדם, אם עורך הדין ביצע פעולות שאינן חורגות מתפקידיו הרגילים של אפוטרופוס; בעניין ניכוי שכר טרחה, יובהר כי ייצוג האדם בפני ועדות מנהליות ומעין שיפוטיות, לא ייחשב כפעולה החורגת מתפקידיו הרגילים של אפוטרופוס. היה ייצוג כאמור כרוך בייצוג עורך דין או במאמץ חריג, רשאי יהיה התאגיד לנכות את שכר הטרחה מכספי האדם באישור האפוטרופוס הכללי או בית המשפט.
    (ג) תאגיד אינו רשאי לנכות מכספי האדם כספים עבור ייצוג משפטי של התאגיד עצמו בקשר לאדם או לטיפול בו.
    (ד) שכר הטרחה שישולם לעורך הדין, לא יעלה על התעריף המינימלי המומלץ של לשכת עורכי הדין, ככל שקיים תעריף  כאמור, או על התעריף המקובל, אלא במקרים חריגים בהם התקבל אישור האפוטרופוס הכללי לתשלום שכר טרחה גבוה יותר.
  1. העסקת יועצים משפטיים לעריכת הסכמים ולביצוע פעולות משפטיות אחרות שאינן ייצוג כאמור בסעיף 49-50 לסימן זה, תיעשה רק כשהדבר נדרש, ועל שכר טרחתם יחולו סעיף 54 שלעיל.
  2. במקרה של הליך משפטי המערב סכסוך משפחתי, יבחן התאגיד אפשרות להליך גישור עם בני המשפחה, לרבות בעזרת יחידות הסיוע של בתי המשפט לענייני משפחה.א
תהליך מינוי וליווי משפטי למקבלי השירות
1. איתור וזיהוי הצורך

סעיף 50 בנוהל תאגידים מדגיש כי על האפוטרופוס ליזום פעולות משפטיות הדרושות לשם שמירה על האינטרסים של האדם, הגנה על רכושו ומיצוי זכויותיו.
כדי לעשות זאת עלינו להיות ערים לפרטים ולרמזים שעשויים להעיד על הצורך בייזום הליך משפטי למיצוי זכויותיו של האדם. חשוב לזכור כי תפקידנו לטפל בצרכים אלו גם כאשר הם קשורים לאירועים שקדמו למינוי, וגם כאשר אנו מזהים צורך שמקבל השירות אינו מודע לו.
אנו נשתמש במגוון מקורות המידע העומדים לרשותנו על מנת לאתר את הצורך, וניזום פעולות לטיפול בהתאם.

מקורות המידע העיקריים שבהם ניעזר לאיתור וזיהוי צורך בייצוג משפטי הם:

 

2. פניה לשולחן המשפטי לקבלת ייצוג

השולחן המשפטי בהובלת מנהלת תחום השירות, מטפל בפניות ובבקשות לייצוג משפטי בדרך של ייעוץ והכוונה, מינוי עו"ד מתאים, וכן מסייע בפתרון דילמות, קבלת החלטות ביניים במהלך הייצוג בשיתוף העו"ד המייצג וקבלת החלטות בהצעות פשרה.
פניה לשולחן המשפטי תתבצע לאחר ריכוז ועיבוד כל המידע הרלוונטי, וגיבוש המלצות בשיתוף ראש הצוות, סגני/ת או מנהל/ת מחוז (ככל שנדרש).

הגשת תביעות, אישור פשרה, וקביעת מסגרת לשכר טרחה יתבצעו אך ורק באישור השולחן המשפטי.

3. תיעוד עמדת האדם ושיתופו

ככל שהדבר מתאפשר, יש לשתף את מקבל השירות בכל הליך משפטי המתקיים בעניינו, להתייעץ עמו או עם הגורמים המטפלים, ולהתחשב בעמדותיו.
שיתוף האדם חשוב במיוחד, כאשר מדובר בהליך משפטי הנוגע לעניין מהותי העשוי להשפיע באופן ישיר על תכנית השירות, על רווחתו ועל איכות חייו, או במקרים בהם מעורבים בני משפחה, כמו למשל מאבקי ירושה, או תביעה של בן משפחה.

4. מינוי עו"ד מייצג

בחירת עורך הדין שייצג את האדם תיעשה בשולחן המשפטי בהתאמה לעניין המשפטי, האיזור הגיאוגרפי בו נדרש לפעול והתאמת העו"ד לייצוג בעניין הספציפי. ככל שהאדם זכאי לקבל ייצוג מהסיוע משפטי, יש לנסות לקבל ייצוג באמצעותם טרם פנייה לשולחן המשפטי.
הזכאות לקבלת סיוע משפטי מותנית בשלושה תנאים מצטברים:

  • מבחן נושאי בו נבדקת הייתכנות להענקת ייצוג מהסיוע משפטי, על פי העניין.
  • מבחן כלכלי הכולל מבחן הכנסה ומבחן רכוש
  • בחינת הסיכוי להצלחת ההליך

 מידע נוסף אודות תנאי הזכאות המלאים, ניתן למצוא באתר משרד המשפטים / סיוע משפטי.

חשוב לזכור כי במקרה בו האדם זכאי לסיוע משפטי, לא נוכל  לשכור שירות משפטי חיצוני עבור הייצוג ולשלם שכ"ט, אלא באישור האפוטרופוס הכללי.

שכ"ט עורכי הדין הינו בהתאם לתעריף לשכת עורכי הדין ובהתאם להנחיות של השולחן המשפטי (ובכל מקרה לא יעלה על התעריף של לשכת עורכי הדין)

5. תיעוד מעקב ופיקוח על פעולות המייצג

כדי לוודא שהייצוג המשפטי שניתן למקבל השירות הינו איכותי ומייצג נאמנה את האינטרסים שלו, יש לקיים מעקב אחר ההליך המשפטי:

  • נמסור לעו"ד את מירב המידע המשפטי הידוע לנו, וכן מידע כללי ופרטים אודות האדם.
  • עם קבלת המלצות לפעולה מהעו"ד, נבחן אותן אל מול ההמלצות שניתנו בשולחן המשפטי. במידה ויש אי התאמה, או ספקות בנוגע לדרך הפעולה של עו"ד, נפנה להתייעצות חוזרת עם השולחן המשפטי.
  • נקבל מעו"ד את המסמכים המוגשים לבית המשפט, נבחן ונאשר אותם בהתאם למתווה הטיפול.
  • נעמוד בקשר עם העו"ד המטפל, לקבלת עדכונים, התפתחויות, הכנות לדיונים בביהמ"ש.
ענה/י על שאלה אחת (לפחות) מבין השאלות הבאות:

הרשמה לרשימת התפוצה לקבלת מידע עבור נכסים המוצעים למכירה

נשמח לקבל ממכם משוב על היחידה או באופן כללי על התכנית