הוצאות רגילות ומיוחדות לטיפול באדם וברכושו

נוהל תאגידים, פרק שביעי, סימן ב', סעיפים 68-71

ניהול כספם של מקבלי השירות היא אחת המשימות המרכזיות והחשובות המוטלות עלינו כנותני שירות אפוטרופסות ואין ספק שמדובר באחריות כבדה, המחייבת אותנו לפעול בשיקול דעת, ברגישות ובקפדנות.

ניהול נכון של התקציב מאפשר לנו להפיק את מירב התועלת שניתן במסגרת המשאבים העומדים לרשותו של מקבל השירות, ולממש את מטרות המינוי.

כדאי לשים לב לניסוח של סעיף 68 בנוהל תאגידים, המדגיש כי אופן חלוקת תקציב ההוצאות צריך לשרת את רצונו של האדם ולשפר את רווחתו, תוך התחשבות בצרכיו בהווה ובעתיד, כל זאת כמובן בהתאם ליכולתו הכלכלית.

  1. התקציב להוצאותיו של האדם וחלוקתו לצרכיו השונים, ייקבע בהתאם למקורותיו הכספיים הקיימים והצפויים, לשם הגשמת רצונו ושיפור רווחתו, תוך התחשבות בצרכיו הנוכחיים והצפויים.

תכנון תקציבי אפקטיבי

מילת המפתח בכל הנוגע לתכנון תקציבי היא איזון.
בבניית התוכנית התקציבית, עלינו לאזן בין יכולתו הכספית של האדם, ובין מגוון הרצונות והצרכים שלו בהווה ובעתיד.

כאשר היכולת הכלכלית מוגבלת, כמו למשל במקרה של אדם המתקיים מקצבה בלבד, שאין לו נכסים או מקורות מימון נוספים, יהיה עלינו למקד את עיקר המאמצים במתן מענה לצרכים הבסיסיים והיומיומיים – לכאן ועכשיו. אך גם כשהתקציב זעום, נמשיך לשאוף לשיפור איכות החיים של מקבלי השירות שלנו, ולממש את מטרת המינוי. כדי לעשות זאת נפעל במקביל למיצוי זכויות מלא וגם ננסה לאתר עבורו מקורות מימון חיצוניים, למשל באמצעות שימוש בסל המענים והתמיכות הקיים במרכז.


לא כל מקבלי השירות שלנו הם מעוטי יכולת ולרבים מהם יש יתרות זכות לא מנוצלות.
כאשר לאדם יש יכולת כלכלית, עלינו ליזום פעולות, שייטיבו עמו, יקלו עליו ויתרמו לרווחתו, גם אם לא מדובר בצורך קיומי בסיסי. פעולות אלה, יכולות להיות למשל, רכישה של ציוד לבית (טלוויזיה גדולה, או מקרר חדש במקום הישן שמרעיש), אספקת שירותים כמו מניקור/פדיקור, שירותי ליווי וחברה נוספים (מעבר לביקורי נציג) ועוד, הכל כמובן בהתאם לרצונו ובתיאום עמו ועם הגורמים הטיפוליים.

לעיתים יש צורך בהשארת יתרה מסוימת, לטובת צרכים עתידיים. כך למשל אם מקבל השירות הוא אדם צעיר הסובל ממצב רפואי פרוגרסיבי, שצרכיו הטיפוליים צפויים לגדול עם השנים. במקרה כזה, מומלץ להחשיב גם את הצרכים העתידיים בתכנון התקציבי, אולם אין צורך בהשארת יתרות בסכומים גדולים. גם כאן, עלינו לשאוף למצוא את האיזון בין הצרכים הצפויים לבוא בעתיד, ובין הצורך לשפר ולהיטיב את חייו של האדם בהווה.

אישור הוצאות חריגות

סעיפים 69-71 בנוהל תאגידים, מפרטים את העקרונות לקבלת החלטות על הוצאות חריגות. על פי נוהל תאגידים כל הוצאה בסכום משמעותי שאינה כלולה בתכנון התקציבי או חורגת מההוצאות השוטפות של האדם היא, הוצאה חריגה.

  1. א) הוצאה בסכום משמעותי, החורגת מההוצאות השוטפות של האדם בהתאם לסל המחיה (להלן – הוצאה חריגה), תקבע בהתאם לעקרונות המפורטים בסעיף 68, ולאחר שהתאגיד וידא כי ההוצאה סבירה בהתחשב בכלל נסיבות העניין, לרבות מחיר השוק, דחיפות ההוצאה ואופייה.

(ב) ההחלטה על הוצאה חריגה תתקבל באישור מוקדם של מנהל התאגיד או עובד בכיר בתאגיד שהוא הסמיך לכך בלבד.

(ג) ניתן להתייעץ עם מחלקות הפיקוח על אפוטרופוסים באפוטרופוס הכללי, טרם אישור הוצאה חריגה.

  1. לשם קבלת אישור מראש להוצאה בסכום העולה על 100,000 שקלים חדשים או על 10 אחוזים מנכסיו הנזילים של האדם, לפי הנמוך, ניתן לפנות לאפוטרופוס הכללי, או במקרה הצורך, להגיש בקשה למתן הוראות לבית המשפט, בצירוף שתי הצעות מחיר לעניין ההוצאה המבוקשת, תוך ציון ההצעה המועדפת והסיבות להעדפתה.

  2. למען הסר ספק, יובהר כי כל ההוצאות הכרוכות במתן השירותים על ידי התאגיד, כמפורט בסל הטיפול לרבות עבור קיום ביקורים, כלולות בשכר הטרחה של התאגיד כאפוטרופוס, והוא לא רשאי לנכות מכספי האדם שכר נוסף עבורם. מעבר לשכר הטרחה, התאגיד רשאי לנכות מכספי האדם רק הוצאות ישירות וסבירות הנחוצות לאדם שהוצאו בפועל ושאינן חלק מתפקידי האפוטרופוס, כמפורט בסל הטיפול ובנוהל זה. ניכוי הוצאות ייעשה כנגד קבלות מתאימות.

הצעות מחיר ואישורים

נזכיר כי, בהתאם להנחיות נוהל תאגידים (סעיף 69), הוצאות חריגות מחייבות אישור.
מדרג האישורים שקבע המרכז, מבהיר מי הם בעלי התפקידים הרשאים לאשר הוצאות חריגות, בהתאם לסכום ההוצאה.

נדגיש כי הוצאות בסכומים גבוהים (מעל 100,000 ₪ או מעל 10% מנכסיו הנזילים של האדם), מחייבות קבלת אישור מהאפוטרופוס הכללי, או הוראת בית המשפט.

ענה/י על שאלה אחת (לפחות) מבין השאלות הבאות:

הרשמה לרשימת התפוצה לקבלת מידע עבור נכסים המוצעים למכירה

נשמח לקבל ממכם משוב על היחידה או באופן כללי על התכנית